S as in Sam

Över jul och nyår besökte jag min bror i Los Angeles. Snökaoset på bland annat Londons flygplatser tvingade oss att boka om ditresan. Vi blev två dagar försenade. I ett samtal med American Airlines ombads jag uppge mitt bokningsnummer.

"F-O-T-S-D-N", sa jag.

"S as in Sam?", frågade handläggaren vänligt.

"Yes", svarade jag.

Samtalet gjorde mig nyfiken på vilka namn som används för att bokstavera i USA, och inom engelskan generellt. S som i Sam såklart. "Uncle Sam" är ju en personifiering av den amerikanska staten. Men mer?

Jag började med att bokstavera bokningsnumret på svenska: Filip, Olof, Tore, Sigurd, David, Niklas. Och så hela alfabetet från början: Adam, Bertil, Cesar...

När jag kommit till Östen slog det mig. Bara mansnamn. Var fanns kvinnorna? 

Wikipedia ger en kort historik kring bokstavering. Bokstavering används för att minska risken för missuppfattningar genom att vi låter karaktäristiska ord symbolisera den bokstav vi vill uttala. Nuvarande bokstaveringsalfabet härstammar från 1891 och har reviderats några gånger. Fram till 1940-talet användes en lista med både mans- och kvinnonamn i västra Sverige. Nuvarande svenska lista innehåller mansnamn med två stavelser.

Svenska namn med två stavelser uttalas oftast med en betoning på första stavelsen. På så vis blir det tydligt vilken bokstav vi menar. 

(Lägg till: typiskt svenska namn. Den etniska mångfalden är väldigt osynlig.)

Bokstavering används för att minska missuppfattningar. Då använder vi mansnamn. Blir kvinnonamn inte lika tydliga? Finns det inte tillräckligt med kända kvinnonamn? 

Här kommer min reviderade lista med 29 spontana kvinnonamn. Nästan alla har två stavelser med betoning på första stavelsen för att vara så tydliga som möjligt. Q, Z, Ä och Ö var lite luriga, så jag sökte på "tjejnamn" och hittade en del namn på sajten/bloggen http://home.swipnet.se/anemon/tjejnamn.html 


A-Astrid
B-Bibbi
C-Cilla
D-Dana
E-Elin
F-Frida
G-Greta
H-Hanna
I-Ingrid
J-Jana
K-Klara
L-Lena
M-Malin
N-Nora
O-Ottilia
P-Petra
Q-Quinta
R-Rosa
S-Sara
T-Tove
U-Ulva
V-Vera
W-Wendy
X-Xarilena
Y-Ylva
Z-Zoe
Å-Åsa
Ä-Ärna
Ö-Öda


Jämställd bokstavering? Tja, varför inte hälften kvinnonamn, hälften mansnamn och slutligen ett könsneutralt namn som Kim eller Alex för den tjugonionde bokstaven.


Kommentarer
Postat av: Therese

Ulva?? ;)

2011-01-10 @ 13:27:06
Postat av: vardagsfeministen

Ja! Det hette en tjej från min barndoms somrar på Öland.

2011-01-10 @ 14:49:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0